Jak vybrat kompresor - díl 1 -
šroub nebo píst?

8červen2016

Běžně se používají dva typy kompresorů - šroubové v průmyslu - v provozech, kde je třeba produkovat velké množství vzduchu pro pohybová ústrojí všech možných linek a strojů, pístové kompresory v dílnách a u řemeslníků, kteří nepotřebují takové množství stlačeného vzduchu. Drtivá většina řemeslníků a dílen potřebuje pístový kompresor odkaz, kterému se věnují další články našeho seriálu - jak vybrat kompresor. Obě tyto technologie mají svá specifika, která vycházejí z odlišné konstrukce.

Šroubové kompresory

Šroubový kompresor REMEZA BK340Jádrem šroubového kompresoru je šroubovice tvořená dvěma asymetrickými šrouby, které se točí proti sobě. Díky jejich tvaru je mezi těmito šrouby místo, které se otáčením zmenšuje a tím se vzduch stlačuje. Na jedné straně tedy šroub nasává atmosférický vzduch, na druhém konci z něj jde stlačený vzduch.

Díky své konstrukci má kompresor tyto výhody: Šroubovice se jenom točí, nedělají žádné pohyby tam a zpátky jako pístové kompresory, takže chod kompresoru je tichý. Má také delší životnost, tedy za předpokladu, že se člověk o kompresor dobře stará, vyměňuje olej a spotřební díly. Díky filtraci přes separátor produkuje vzduch o větší kvalitě. Šroubový kompresor vyrábí vzduch efektivněji než pístový, takže cena za m3 stlačeného vzduchu je nižší než u pístového.

Nevýhodou šroubového kompresoru je to, že musí být dobře dimenzovaný na výrobu. Pokud je kompresor příliš malý, tak nezvládne dodat požadované množství vzduchu. Pokud je naopak příliš velký, tak se pořád zapíná a vypíná, tím chladne olej v kompresoru a tím pádem se do oleje dostává vlhost z atmosféry. Z oleje se pak stává emulze, která už tolik nemaže a kompresor se tím ničí. Tuto nevýhodu částečně kompenzuje frekvenční měnič, který dokáže zpomalit šroub v kompresoru až na 30 % výkonu, ale je to další zařízení, do kterého člověk musí investovat a správně ho nastavit.

Pístové kompresory

Pístový kompresor REMEZA F-500-LB75Uvnitř pístového kompresoru je píst podobný jako ve spalovacím motoru. Tady však samozřejmě nevybuchuje žádná směs paliva, ale stlačuje se vzduch. Funguje na principu, nasátí vzduchu do pístu, jeho stlačení a vypuštění do vzdušníku. Pokud je ve vzdušníku dostatečný tlak, kompresor se vypne a čeká.

Pístové kompresory mají také výhodu oproti šroubovým, a tou je jejich jednodušší konstrukce. Díky tomu se dá vyrobit pístový kompresor, za cenu, kterou si může dovolit každé řemeslnictví. Cena šroubového kompresoru začíná na 50 tisících korun. Pístové kompresory jsou vhodné pro přerušovaný provoz. Pístový kompresor můžete zapnout a vypnout kdy potřebujete. Písty, které se v pístových kompresorech pohybují však způsobují rázy a tím pádem je dost hlučný. Když si vedle něj stoupnete, nemůžete si povídat s kolegou, neuslyšíte vlastního slova. Proto se vyrábí i odhlučněné - tiché kompresory, které mírní tento problém. Pístové kompresory se také nemusí servisovat, jednou ho koupíte a pak už jen stačí měnit olej a vypouštět kondenzát ze vzdušníku a jede do konce životnosti.